Tuesday, June 7, 2011

MaRi Kite BerpanTuN...

as salam...
dalam aku dok layan tv...
sambil2 adik aku dok tukar2 channel...
tibe2 mata aku terpandang kepada satu buku...

"Pantun Melayu Warisan Bangsa"
Penulis : Amina Haji Noor


buku ni sebenarnye aku amek daripada almari Panitia Bahasa Melayu kat sekolah aku...
saja2 la aritu aku g godek2 almari tu...
sekali terjumpa lak ngan buku nih...
macam best...so aku pun amekla pinjam...
nanti kena pulang balik...heheheh...tapi akhir tahun la baru aku pulangkan...(syhhhhhhhhhh)
dalam buku ni banyak tajuk2 pantun...
untuk kali ni...kite layan Pantun Kasih k...
tibe2 jer rasa nak berkasih sayang...
pewitttttttttttttt
 (kredit google images)


PANTUN KASIH

semalam saya mimpikan bulan,
    nyiur gugur dengan tandannya;
tidur semalam mimpikan tuan,
rasa kutidur di bantal lengannya.

tinggi-tinggi si matahari,
anak kerbau mati tertambat;
sekian lama saya mencari,
baharu sekarang saya mendapat.

dari mana punai melayang?
dari paya turun ke padi;
dari mana datang sayang?
dari mata turun ke hati.

bunga rampai di dalam puan,
bunga selasih di dalam peti;
sebelum jumpa dengan tuan,
sungguh hidup, terasa mati.

layang-layang di atas bukit,
kayu tengar dari seberang;
cinta sayang bukan sedikit,
racun penawar tuan seorang.

buah jering di atas para,
diambil budak sambil berlari;
kering laut tanah Melaka,
baharu saya mungkir janji.
kalau tuan pergi ke bendang,
jangan petik buah rumbia;
tuan laksana bulan yang terang,
cahaya liput serata dunia.

terang bulan terang ke paya,
Raja Mesir bertenun kain;
tuan dipandang bertambah cahaya,
rasaku tidak pada yang lain.

sungguh banyak bintang di langit,
bulan juga yang bercahaya;
sungguhpun banyak muda yang manis,
tuan juga di mata saya.

pokok lada tumbuh sebatang,
pokok cempedak sudahpun rebah;
selagi ada bulan dan bintang.
kasihku tidak akan berubah.

ha...amacam?
best tak pantun2 kat atas nih...
sebenarnye de banyak lagi pantun dalam buku ni...
tapi xkan la aku nak tulis sume kan...
so...kalau ader yang rasa2 berminat...
pandai2 la korang cari sendiri buku nih kat kedai buku k...
memang best la buku nih (korang jangan salah faham tau...aku xdapat pe2 pun promote buku nih)


p/s: dulu time sekolah, rajin gak aku menulis pantun, sajak dan len2...tapi pas dah abis sekolah...dah jarang sangat aku nak menulis gitu...sebab tu la agknyer idea pun dah susah nak singgah kat kepala aku nih...mmmmmmmmm

   

NUFFNANG ADS KAMI